Реконструкція причалів та оновлення систем водопостачання й заземлення – на станції “Академік Вернадський” здійснили важливі роботи з модернізації, започатковані ще до повномасштабної війни.
Їх виконував технічний загін з п’яти фахівців – Анатолій Андреєв (керівник), Володимир Храпач, Олег Ганжа, Вадим Нешко, Юрій Шовкалюк. Ця група входила до складу сезонної експедиції і працювала в Антарктиці з грудня 2023 року до квітня 2024-го.
Зокрема, наші спеціалісти завершили такі основні завдання:
- повністю замінили основний причал “сліп”, побудований ще в британський період. Раніше це був дерев’яний настил, що під кутом спускався до води, на ньому досить просто було послизнутися і впасти. Нижня частина “сліпу”, яка контактувала з водою, постійно отримувала пошкодження під час припливів, і її доводилося ремонтувати. Давно потребували заміни опори та тримальні балки. Новий причал став зручнішим, безпечнішим та надійнішим. Тепер він складається з кількох рівних майданчиків, розташованих каскадом, зі сходинками. Така конструкція не лише значно знизила ризик травмування, а й суттєво збільшила корисну площу, зокрема, для зберігання човнів. Водночас поруч облаштували розкладний аварійний причал, що заходить у воду під кутом. Ним полярники зможуть витягти човни на берег в тому разі, якщо раптом не працюватиме кран.
- закінчили реконструкцію додаткового причалу “джеті”, який був розбитий штормом. Більшість робіт виконали ще минулого сезону, а зараз повністю фіналізували цей проєкт. На посилені балки, змонтовані торік, наростили опорні конструкції, збільшили виліт поверхні причалу, збудували стіну для захисту основних опор від айсбергів. Також вперше виготовлено та змонтовано опору переносного освітлення для “джеті”.
- замінили внутрішню систему холодного та гарячого водопостачання, капітальний ремонт якої востаннє проводили ще 1994 року. Потому були лише поточні ремонти за різними технологіями монтажу, тож на різних ділянках зустрічалися різні матеріали та методи з’єднання. Це суттєво знижувало надійність всієї системи. Частина комунікацій взагалі знаходилася в будівельних конструкціях, тож неможливо було навіть візуально оцінити її стан. Вже під час виконання робіт виявили велику кількість труб з корозією.
Завдяки повній заміні систем вдалося мінімізувати ризик виникнення аварійних ситуацій. Крім того, нова схема водопостачання (з додатковою запірною арматурою) дозволить під час ремонтів у майбутньому відключати частини системи. - завершили нову систему заземлення основних та допоміжних будівель станції. Попередня морально застаріла, на деяких ділянках вийшла з ладу, не виконувала відповідний захист і не була розрахована на той рівень електричного навантаження, яке нині є на станції. Технічні фахівці закінчили монтаж “поля” заземлення, провели нові шини заземлення до крана, котельні, дизельної, артоб’єкта “Дім. Спогади” та окремо до обладнання серверної.
“Усі заплановані на цей сезон великі роботи ми виконали. Залишили станцію з упевненістю, що наступний рік зимівлі наших полярників пройде в безпечніших та зручніших умовах, з меншим ризиком неприємних “сюрпризів” з боку систем життєзабезпечення станції”, – зазначив Анатолій Андреєв.
Також було виконано низку інших робіт, зокрема, встановлено опори для різних дослідницьких проєктів, відремонтовано короби зовнішніх систем водопостачання, очищено паливний термінал тощо.
Нагадуємо, що масштабна модернізація станції “Академік Вернадський” стартувала на початку 2019 року – вперше з часу її отримання Україною від Великої Британії (1996 р.).
Фото: Ю. Шовкалюк, Ю. Кривицька