Підбиваємо підсумки проекту «Вчителі та учні беруть участь в екологічному моніторингу Антарктиди», який з ініціативи Національного антарктичного наукового центру розпочався 1 листопада 2018 року. Цей проект є частиною міжнародної програми з моніторингу та прогнозування стану екосистеми Південного океану та запасів антарктичного криля. За сприяння Національного еколого-натуралістичного центру до нього долучилися понад 200 школярів з усієї України.
Перед ентузіастами стояло завдання опрацювати світлини з 9 фотокамер, встановлених в місцях гніздування пінгвінів на острові Галіндез, де розташована українська антарктична станція «Академік Вернадський», та ще на двох островах. За останній рік досліджень таких знімків накопичилося чимало – близько 33 тисяч. Науковці НАНЦ на чолі з проф. Геннадієм Міліневським розробили методику, за якою вихованці обласних еколого-натуралістичних центрів за допомогою своїх вчителів визначали початок та кінець гніздування пінгвінів, кількість відкладених яєць, пташенят, які вилупились, та тих, які виросли і полишили гніздо.
Відтак роботу школярів буде зведено до єдиної бази даних НАНЦ та статистично оброблено вченими, а результати – передано до Наукового комітету Комісії з морських живих ресурсів Антарктики (ККАМЛР).
Очільник НАНЦ Євген Дикий нагадує, що кінцевою метою дослідження є науково обґрунтована відповідь на питання: чи популяція криля насправді катастрофічно скорочується і він потребує захисту, як застерігають деякі екоактивісти, чи, навпаки, криля можна виловлювати. До речі, Україна є однією з 6 країн світу, які здійснюють вилов криля в Південному океані.
«Підрахунок пінгвінів та їхніх гнізд виявився не такою простою справою, як це може видатися на перший погляд, – зауважує один з кураторів проекту, біолог НАНЦ Артем Джулай. – Так, з 200 школярів лише 28 впоралися із завданням. Проте для всіх без винятку юннатів це був корисний досвід знайомства з наукою та науковою роботою».
Учасники проекту, які успішно впоралися із завданням, отримають нагородні грамоти від Національного антарктичного наукового центру МОН України та фото учасників антарктичних експедицій з персональними підписами кожного з полярників.
Переможці освітнього проекту:
- Баранець Георгій. Чернівецька школа №16.
- Барда Вадим, Калениківська школа, Решетилівський район Полтавщини.
- Василенко Софія, Калениківська школа, Решетилівський район Полтавщини.
- Васкан Володимир, Веренчанська школа Заставнівського району Чернівецької області.
- Ганжина Софія, Будинок дитячої та юнацької творчості, Бердянськ, Запорізька область.
- Горбаньов Степан, Дмитрівська школа, Бердянський район Запорізької області.
- Дорошенко Вікторія, Олексіївська школа, Більмацький район Запорізької області.
- Дубинецький Владислав, Радивилівська школа, Рівненщина.
- Зінченко Тетяна, Світлодарська гімназія, Бахмутський район Донеччини.
- Каленюк Ангеліна, Чернівецький міський Центр еколого-натуралістичної творчості.
- Кащеєв Кирило, Краматорська школа №9, Донеччина.
- Костюченко Антон, Кам’янська школа №19, Дніпропетровська область.
- Крот Ігор, Водянська школа, Верхньодніпровський район Дніпропетровщини.
- Микичук Ольга, Чернівецький обласний центр еколого-натуралістичної творчості.
- Мицак Софія, Краматорська школа №9, Донеччина.
- Мізірний Михайло, Бараниківська школа, Кремінський район Луганщини.
- Мойко Анастасія, Січовий колегіум, м. Запоріжжя.
- Місійчук Альбіна, школа-гімназія №3 м. Івано-Франківськ.
- Неділько Ольга, новомиколаївська школа, Мелітопольський район Запорізької області.
- Новощинська Анна, Часовоярська школа №15, Бахмутський район, Донеччина.
- Олефіренко Олена, Токмацький центр дитячо-юнацької творчості, Запорізька область.
- Печериця Марія, Часовоярська школа №15, Бахмутський район, Донеччина.
- Подзіна Анна, школа №19 м. Добропілля, Донеччина.
- Примоченко Володимир, Ладижинський НВК №1, Вінницька область.
- Самойленко Анастасія, Сумська школа №10.
- Федоренко Анна, Івано-Франківська міська дитяча екологічна станція.
- Христенко Анастасія, гімназія №8 м. Запоріжжя.
- Ярмолка Катерина, Березнівський ліцей, Рівненщина.